Selasa, 29 November 2011

Seorang Gadis yang Baik dan Penuh Metta



(Pelaksanaan Cinta Kasih atau Metta)

Seorang warga Tiongkok bernama Feng Nao adalah contoh nyata perbuatan mulia dan penuh cinta kasih dari seorang gadis cantik.
Dalam foto-foto berikut ini menceritakan :  Hujan lebat turun secara tiba-tiba, seorang lelaki tua tua renta dan lumpuh tidak berdaya bergelut di tengah hujan lebat untuk menyeberang jalan dengan kereta kecilnya.
Ketika itu, Feng Nao,  seorang gadis cantik yang sedang membawa payung bergegas berlari di dalam hujan lebat untuk memberi perlindungan dan menjaga orang tua itu. Walaupun ternyata payung itu tidak cukup untuk melindungi diri orang tua itu dari basah akibat hujan lebat, namun gadis itu tetap berada di sisi lelaki tua itu di tengah derasnya curahan air hujan ..…dan ia menjadi adegan yang paling indah di tengah hujan lebat itu.
Seorang lelaki berpakaian uniform (di dalam bulatan) hanya sekadar memperhatikan dari kejauhan.

Walaupun payung itu tidak mampu menghalang lelaki tua ini daripada kehujanan, gadis ini tetap berusaha melindunginya.

Kelihatan bahwa hujan lebat yang turun secara tiba-tiba menyebabkan lelaki tua peminta sedekah yang lumpuh kakinya bergerak perlahan-lahan dengan kereta kayu yang kecil. Melihatkan keadaan ini, Feng Nao, seorang gadis berbaju merah jambu sambil memegang payung di tangannya bergegas di dalam hujan untuk melindungi peminta sedekah.
Tetapi payung itu benar-benar tidak mampu secara keseluruhan melindungi lelaki tua itu daripada terpaan hujan lebat.
Di dalam gambar tersebut tampaklah bahwa payung di tangan gadis itu melindungi tubuh si pengemis, namun pakaiannya sendiri sudah basah kuyup seluruhnya karena air hujan.

Sumber : Internet

Tidak ada komentar: